niedziela, 3 stycznia 2016

Malta: TOP 5 miejsc, które warto zobaczyć



Jakiś czas temu zamieszczałam mój 7-dniowy plan podróży na Maltę i Gozo i tyle czasu co najmniej potrzeba, by zobaczyć najważniejsze miejsca na wyspach. Co jednak, gdy nie mamy do dyspozycji pełnego tygodnia, a jedynie weekend lub jesteśmy z kimś, kto niekoniecznie chce/może zwiedzać?


Dla wszystkich, którzy są w takiej sytuacji lub są ciekawi, co mi się najbardziej na Malcie podobało, zapraszam na mój ranking najpiękniejszych miejsc! 5 miejsc było naprawdę trudno wybrać, ale uznałam, że trzeba sobie jakieś twarde ramy narzucić inaczej pewnie powstałby co najmniej TOP 10 ;)


5. Ghajn Tuffieha Bay


Położona obok popularnej i zatłoczonej Golden Bay, Ghajn Tuffieha Bay jest według mnie najpiękniejszą plażą na Malcie. Aby móc powylegiwać się na piaseczku w tej zatoczce, trzeba zejść na dół po schodach, co prawdopodobnie jest przyczyną mniejszej ilości plażowiczów niż na pozostałych plażach Malty.

Dojazd: ze Sliemy i St Julian autobusem numer 225 do Golden Bay, stamtąd kilkuminutowy spacer, z Valetty autobus numer 44.


4. Poppeye Village



Park rozrywki zbudowany w 1979 roku na potrzeby filmu „Poppeye”. Wstęp jest płatny i kosztuje niemało, bo ok. 15 euro, a w jego cenie zawiera się rejs łódką po zatoce Anchor Bay, lampka wina i pocztówka w sklepiku z pamiątkami. Największą atrakcją jest jednak możliwość zwiedzenia wioski Poppeya, zrobienia sobie zdjęcia z postaciami z filmu i obejrzenia filmu o kulisach powstawania „Poppeya”. O Poppeye Village będzie jeszcze osobny post ;)

Dojazd: dojazd komunikacją publiczną nie jest taki łatwy, trzeba dojechać do Ghadira Bay i tam wsiąść w autobus 237, kursujący co godzinę pomiędzy 9.00 a 17.00.


3. Valletta


Najdalej wysunięta na południe stolica Europy, wpisana na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO ze względu na ogromne zagęszczenie zabytków na niewielkiej powierzchni. Vallette zamieszkuję niecałe 7 tys. osób, a jej uliczki można z łatwością zdeptać. W czasie tygodniowego pobytu byłam w stolicy 3 razy, głównie dla urokliwej Cafe Cordina, jednej z najfajniejszych kawiarni na wyspie i dużego wyboru restauracji z dobrym jedzeniem. 

W Valletcie najbardziej spodobała mi się architektura, kolorowe balkony, wnętrze Konkatedry Św. Jana i Narodowe Muzeum Wojny. O stolicy również będzie osobny post.

Dojazd: najprzyjemniej dostać się tu promem ze Sliemy za 1,50 euro w 1 stronę. Ze Sliemy i St Julian co 10 minut jeżdżą autobusy 13, 14 i 16.


2. Blue Grotto



Błękitna Grota to zespół jaskiń, mieniących się kolorami i charakteryzujących się lazurową wodą, dla mnie najpiękniejsza naturalna atrakcja Malty. Do grot pływa się łódeczkami, a koszt 20-minutowego rejsu to 8 euro/os. Najlepiej zwiedzać Blue Grotto w słoneczny dzień ok. południa, wtedy gdy promienie słoneczne najlepiej oświetlają jaskinie, tworząc kolorowy spektakl.

Dojazd: do Blue Grotto można dostać się bezpośrednim autobusem jedynie z Vallety i to tylko w okresie letnim, jest to autobus numer 74. Z pozostałych miast należy dojechać do lotniska i tam przesiąść się w autobus numer 201, jadący także dalej do zespołu świątyń megalitycznych, na Dingli Cliffs i do Mdiny/Rabatu.


1. Mdina


Mój numer 1 na Malcie to maleńka Mdina, zwana miastem ciszy. Dawną stolicę Malty dziś zamieszkuje niewiele ponad 300 osób, a o jej niezwykłości i uroku stanowi malownicze położenie na wzgórzu, zamknięcie za murami i wąskie, ciche uliczki, sprawiające wrażenie wymarłych. 



Tu odnalazłam upragniony spokój, znalazłam wspaniałe miejsce z pysznymi smoothie i pięknym widokiem, i na każdym kroku się zachwycałam. W Mdinie byłam 2 razy, zdeptałam ją całą i ciągle mi mało. To takie moje miejsce na Malcie, o którym Wam jeszcze opowiem.

Dojazd: ze Sliemy i St Julian autobus 202, przystanek tuż przed murami Rabat Interchange, z Valletty autobusy 51, 52, 53 i 56.

Jak Wam się podoba mój maltański TOP 5? Widzieliście któreś z tych miejsc? A może sami wybralibyście inne? Gozo jest oczywiście poza wszelkimi rankingami i zasługuje na osobny post :)

6 komentarzy:

  1. Maltą mnie bardzo kusisz ostatnio... Nie wiem jeszcze gdzie pojadę w wakacje, ale Malta brzmi co raz bardziej interesująco. Czuję, że podobałoby mi się z Mdinie i Blue Grotto.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne miejsca, wszystkie warte zobaczenia. Dla mnie ta grota to byłby pewnik, plaża też piękna, reszta w zależności od wolnego czasu, pewnie chciałbym wszystko zobaczyć.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jej... Pięknie! Wszystkie te miejsca ogromnie bym chciała zobaczyć. No, może plażowanie niekoniecznie jest dla mnie, ale cała reszta - jak najbardziej. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Malta jak widać jest tak cudowna, że ciężko zdecydować coś jest "topem":)

    OdpowiedzUsuń
  5. CUDOWNIE!!! Kiedyś tam dotrę...

    OdpowiedzUsuń
  6. właśnie wróciłam...
    i nie można wrócić do rzeczywistości...
    warto, warto, warto,
    ludzie wspaniali, życzliwi i bardzo pomocni!

    OdpowiedzUsuń